Paviljoen naast gemaal

Museumpaviljoen

Nieuwbouw brengt de collecties van Cruquius Museum, Historisch Museum en Meer-Historie samen op één locatie en daarmee kan de Haarlemmermeerse geschiedenis van 2000 jaar land, water en lucht integraal verteld worden. Als hét voorbeeld van hoe Nederlanders strijd voerden met het water en hoe op de gewonnen grond landbouwpioniers aan de slag gingen.

Ook het unieke verhaal van de nationale luchthaven onder zeeniveau krijgt een prominente plek in de nieuwe presentatie. Na realisatie van deze plannen kan de museumstichting meer bezoekers ontvangen, educatie-activiteiten uitbreiden en het cultureel ondernemerschap versterken. De herinrichting van het gemaal is voltooid, de voorbereiding voor de nieuwbouw in 2024 is in volle gang.

Gericht op gemaal

• Vanuit het paviljoen is de focus op het iconische stoomgemaal gericht.
  • De museumtuin sluit aan op het landschapsontwerp voor de nieuwe woonwijk Wickevoort.
  • Het Theehuis maakt deel uit van het museumcomplex
  • Een aantrekkelijke museumwinkel.
  • Optimaal toegankelijk voor mindervaliden.
  • Uitbreiding van educatieve activiteiten.
  • Wisseltentoonstellingen voor herhaalbezoek.

Financiering

Voor de financiering van de plannen is een groot aantal toezeggingen van subsidiënten, fondsen en sponsoren binnen. Ook ontvingen we veel donaties van particulieren. De gemeente Haarlemmermeer onderschrijft de ambitie van de stichting en de noodzaak om een schaalsprong te maken en draagt fors bij aan de financiering van de nieuwbouw en de herinrichting.

Fondsenwerving

De fondsenwerving voor de inrichting van het nieuwe paviljoen en de verbindingsgang van Museumpaviljoen naar het Gemaal loopt door. Bijdragen van sponsors en fondsen zijn zeer welkom. Neem contact met ons op om van gedachten te wisselen over een partnerschap met bijzondere tegenprestaties. Elise van Melis, directeur-bestuurder, is te bereiken via evmelis@shmdc.nl of 023 52 857 04. Lees meer over projecten voor partners.

Donateurs en sponsors