Tijdlijn droogmakerij

1840 De eerste zode wordt gestoken voor de 63 km lange Ringvaart en Ringdijk
1846 De Leeghwater wordt in gebruik gesteld als proefgemaal
1848 De Leeghwater is officieel in werking gesteld
1849 De Cruquius en De Lijnden worden in gebruik genomen
1852 Droogvallen van het Haarlemmermeer
1860 Uitbreiding met vier extra ketels
1888 Tien Cornwallketels worden vervangen door zes Lancashireketels
1912 De Leeghwater en De Lijnden worden gemoderniseerd; De Cruquius wordt reservegemaal
1932 De Cruquius wordt gesloten
1933 De ketels worden gesloopt; het gemaal dreigde ook gesloopt te worden maar het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) weet dit te verhinderen. Gemaal wordt museum
2002 De machine wordt, na voorzien te zijn van een modern hydraulisch systeem, door koning Willem-Alexander (toen nog kroonprins) weer in beweging gesteld
2009 Vereniging Hendrick de Keyser verwerft het gemaal met steun van de BankGiroloterij
2011 Ingrijpende restauratie werd door Vereniging Hendrick de Keyser afgerond. Mede door subsidies en bijdragen van de gemeente Haarlemmermeer, het Hoogheemraadschap Rijnland en de Vrienden van De Cruquius was het mogelijk het museum en de collectie in stand te houden.