De voormalige locomotiefwerkplaats in Tilburg is tijdens het prestigieuze World Architecture Festival uitgeroepen tot World Building of the Year. Vanuit honderden inzendingen werd een shortlist van zeventien categoriewinnaars samengesteld, waarna De LocHal door een jury van 150 experts als ultieme winnaar is uitgeroepen. Daarmee valt het Haagse architectenbureau Braaksma & Roos wederom in de prijzen. In samenwerking met Civic Architects, Inside Outside - Petra Blaisse en Mecano werd er een integraal masterplan voor deze nieuwe huiskamer van Tilburg ontworpen.

LOCHAL

Vanaf het hernieuwde station Tilburg kijken voorbijgangers vanaf januari 2019 direct “de nieuwe huiskamer van de stad” in. De herontworpen LocHal is het kloppend hart geworden van de spoorzone. De voormalige locomotiefwerkplaats is getransformeerd tot een bruisende publieke stadshal met een indrukwekkende vitrine naar het spoor. De omarmde industriële architectuur, de robuust vormgegeven nieuwe elementen en de textiele schermen vormen samen een sterk decor voor het nieuwe concept van Bibliotheek Midden Brabant: een inspirerende plek waar kennis wordt geconsumeerd en geproduceerd, met onder andere kunstorganisatie Kunstloc, Brabant C en de vergader- en co-working-locatie van Seats2Meet.

Het resultaat is meer een overdekt plein dan een gebouw. Een plein in de vorm van een open trappenlandschap met verhoogde niveaus, waar de bibliotheek, Seats2Meet en de kunstinstellingen zich op, aan en onder bevinden. De vloer was van oudsher het belangrijkste onderdeel van de locomotiefloods, op die vloer gebeurde alles. Ook het nieuwe ‘landschap’ legt de nadruk op verschillende vloerniveaus; van zeer publiek, levendig en divers gebruik tot meer intieme plekken op hogere niveaus. Zes enorme beweegbare textiele wanden accentueren de schaal van het gebouw, definiëren verschillende ruimtes en verbeteren de akoestiek. Maar ook  het daglicht dat door de gevels van mat draadglas gefilterd binnenvalt.

JURY

De jury is onder de indruk van de transformatie van het complex, zeker omdat de hallen eigenlijk gesloopt zouden worden. “Het resultaat is een stedelijke ontmoetingsplek waar een verscheidenheid aan gebruikers elkaar voor meerdere doeleinden kan ontmoeten.”

Naast de World Architecture Award voor ‘Building of the year’ kan de LocHal al heel wat andere prijzen achter zijn naam schrijven. Onder meer de prestigieuze Dezeen award (internationaal), de BNA Beste Gebouw van het Jaar en Gulden Feniks zijn gewonnen voor de transformatie van de voormalige fabriekswerkplaats. De LocHal laat zien dat de stad Tilburg zijn geschiedenis niet ontkent of musealiseert, maar het activeert en gebruikt als kracht. De LocHal maakt hiermee duidelijk dat (industrieel) erfgoed een rijke voedingsbodem is voor inclusieve stedelijke ontwikkeling.

Zie links naar media die aandacht aan het project schonken:

fotografie Arjen Veldt - Braaksma en Roos

fotografie Arjen Veldt- Braaksma en Roos