Bezoek aan stoomgemaal

De leerlingen maken kennis met koning Willem I die het besluit nam dat het Haarlemmermeer droog moest. En wie was de Waterwolf? De leerlingen komen tijdens de rondleiding van alles te weten over de geschiedenis van het Haarlemmermeer en stoomgemaal De Cruquius. De demonstratie van de grote machine is daarbij het indrukwekkende hoogtepunt.

Wil je met je groep dieper ingaan op geschiedenis, waterbeheer, of juist op techniek, dan kun je dat bij de aanvraag aangeven.

Techniek, aardrijkskunde en geschiedenis

Een bezoek aan stoomgemaal De Cruquius sluit met haar stoomtechniek prima aan bij het vak techniek en bij de vakken aardrijkskunde en geschiedenis: over het ontstaan van polders, het oer-Hollandse verhaal over de strijd tegen het water en de industriële revolutie. Geef bij het boeken aan wat het thema van het museumbezoek is: algemeen, techniek, waterbeheer, landbouw, architectuur of historie dan kunnen wij een rondleiding op maat verzorgen.

• Kosten: € 7,50 per leerling (schooljaar '23/'24) (begeleiders gratis)
  • De groep/klas wordt verdeeld over twee rondleiders. Maximaal 30 leerlingen per museumbezoek.
  • Geschikt voor groep 5/6/7/8
  • Duur: 60 minuten

Reserveren?

Wil je reserveren, heb je vragen of wil je een oriëntatie bezoek plannen? Neem dan contact op met ons secretariaat via educatie@shmdc.nl of telefonisch via 023-52 857 04. Het secretariaat is op maandag, dinsdag en donderdag bereikbaar tussen 09.00 en 16.00 uur.