Warm hart voor Cruquius

De Vereniging van Vrienden van de Cruquius draagt Cruquius Museum een warm hart toe. Middels financiële bijdragen worden tal van projecten (mede) mogelijk gemaakt. Zo kon mede door hun hulp het project herinbewegingstelling worden afgerond.

Zo konden mede door onze hulp op 4 juni 2002 de balansarmen van ’s werelds grootste Cornish stoommachine weer hydraulisch in beweging worden gezet door destijds kroonprins Willem Alexander! In 2017 werd door onze hulp een nieuwe animatiefilm ‘De Waterwolf‘ gerealiseerd die in verschillende talen aan de bezoekers kan worden getoond. In 2018 heeft de vereniging een financiële bijdrage gegeven voor de herinrichting van het gemaal en in 2019 voor de aanschaf van een audiosysteem voor de rondleidingen in het museum. In 2020 heeft de vereniging een algemene financiële bijdrage aan het museum gegeven als hulp in de coronatijd.

Word lid van de Vriendenvereniging

Wilt u helpen met het in stand houden en optimaliseren van het museum? Word dan lid van de Vereniging. Als lid ontvangt u:

• De vriendenpas met gratis toegang tot Cruquius Museum en 10% korting op artikelen (excl. boeken) uit de museumwinkel. De vriendenpas is persoonsgebonden.
  • Vier keer per jaar de nieuwsbrief Cruquius Chronique met wetenswaardigheden.
  • Een uitnodiging voor deelname, tegen kostprijs, aan de jaarlijkse excursie naar een waterstaatkundig werk en/of een werkende stoommachine. Hierbij zijn partners van vrienden ook welkom.
  • Een uitnodiging voor de jaarlijkse algemene ledenvergadering (ALV) met aansluitend een lezing over een historisch waterstaatkundig onderwerp.

Lid worden kan door een e-mail te sturen aan cruquiusvrienden@gmail.com

Een lidmaatschap cadeau doen kan natuurlijk ook. Vermeld dan in uw e-mail aan ons: naam en adres van degene voor wie dit lidmaatschap bedoeld is en voor hoeveel jaar u het lidmaatschap cadeau doet.

Hij/zij ontvangt dan de vriendenpas (inclusief Cruquius Chronique en bovengenoemde uitnodigingen) en u ontvangt het betalingsverzoek voor het cadeaulidmaatschap.

De minimum contributie bedraagt € 20,- per jaar. De vereniging is een door de Belastingdienst erkende culturele algemeen nut beogende instelling (ANBI).

Vereniging Vrienden van Haarlemmermeermuseum De Cruquius
Cruquiusdijk 27, 2142 ER  CRUQUIUS
Bankrekeningnummer NL88 RABO 0118 7094 96 T.n.v. Vereniging Vrienden van De Cruquius
KvK RSIN 8029.01.347®

® Op zoek naar een leuk cadeau? Maak iemand blij met een lidmaatschap!

Lees meer over de geschiedenis van het gemaal.

Activiteiten van de vereniging

In 2019 ging de excursie naar het in werking zijnde Wouda stoomgemaal in Lemmer. ’s Middags werd een bezoek gebracht aan het Jopie Huisman Museum in Workum. Op de ALV in april hield Pier Schaper, boezembeheerder van Wetterskip Fryslân, een interessante presentatie over het waterbeheer in Friesland en de rol van het Wouda stoomgemaal daarin.

In 2018 ging de excursie naar de stoomgemalen Arkemheen en Putten met ’s middags een bezoek aan Spakenburg met de flexibele waterkering rond de haven.

De excursie in het najaar van 2017 ging naar stoomgemaal De Tuut in Appeltern met ’s middags een bezoek aan de Tuinen van Appeltern.

In 2016 organiseerde de vereniging een prijsvraag voor studenten HBO en universiteiten om nieuwe perspectieven boven tafel te halen voor een droog, veilig en leefbaar Nederland over 100 jaar. Op 27 januari 2017 was de feestelijke prijsuitreiking in de Waterschapszaal. De excursie ging in 2016 naar stoomgemaal Mastenbroek in Genemuiden met ’s middags een bezoek aan Informatiecentrum Nieuw Land Erfgoedcentrum in Lelystad.

ANBI Status

Bijgevoegde documenten geven inzicht in de financiele verantwoording en de ANBI status van Vereniging Vrienden van de Cruquius

ANBI status Vrienden van de Cruquius 2023

Documenten