Gemaal De Cruquius, de grootste stoommachine ter wereld, ziet er robuust uit en lijkt tegen de eeuwigheid bestand. Maar dat gaat niet vanzelf. Vandaag start een grote restauratie van het rijksmonument. De houten steunbalken onder de vloer waar het polderwater ooit op werd uitgestort, zijn deels verrot en worden hersteld. Ook worden de acht pompcilinders van de balansarmen van de stoommachine geconserveerd. De nationale erfgoedorganisatie Hendrick de Keyser Monumenten, eigenaar van het gemaal, verzamelde de benodigde fondsen waarmee de grote onder-water-restauratie kan worden uitgevoerd. De werkzaamheden zullen onder begeleiding van Hendrick de Keyser Monumenten worden uitgevoerd door de firma Griekspoor, en zullen in het begin van 2024 zijn afgerond. Cruquius Museum is tijdens de restauratie open voor publiek, inclusief de machinekamer.

Onder-water-restauratie

Onderzoek uitgevoerd door Hendrick de Keyser Monumenten toonde in 2021 aan dat de houten steunbalken rotte plekken bevatten die de stabiliteit van de stortvloer in gevaar kunnen brengen.
Tijdens de restauratie worden alle steunbalken en de gehele stortvloer gecontroleerd en wordt rot hout vervangen door een kunsthars.
Daarnaast krijgen de acht pompen een opknap- en schoonmaakbeurt en een nieuwe milieuvriendelijke conservering. Voorafgaand aan de restauratie worden onder de stortvloer steigers geplaatst ten behoeve van werkzaamheden aan de balkkoppen van de constructie van de stortvloer. Vervolgens zal een deel van de pompzuigers uitgenomen en gereviseerd worden en zullen de cilinders waarin het water omhoog gepompt wordt, geconserveerd worden.

Cruquius Museum is open

De restauratie start binnenkort en zal naar verwachting aan het einde van 2023 zijn afgerond. Het Cruquius Museum, inclusief de machinekamer, is gedurende de restauratie geopend voor publiek. De machine kan vanaf maandag 9 oktober tijdelijk niet in beweging worden gezet, maar bezoekers kunnen de machine wel zien bewegen op een scherm in de machinekamer en krijgen toelichting van de museumrondleiders.

Na de restauratie is Gemaal De Cruquius weer gereed voor de komende decennia. Zo blijft dit bijzondere rijksmonument geconserveerd en kan het publiek ook in de toekomst genieten van de grootste stoommachine ter wereld.