Haarlemmermeers tekentalent

Tot 16 maart 2024

De tentoonstelling ‘Schilderijen en pentekeningen van drie generaties Klaassen’ is te bezoeken in Historisch Museum Haarlemmermeer. De geschiedenis van Haarlemmermeer door de ogen van tekenaars Barend Klaassen, zijn grootvader Barend en zijn betovergrootvader Lubertus. De tentoonstelling loopt tot 16 maart 2024.

Barend Klaassen vertelt over het tekentalent in zijn familie: “Mijn betovergrootvader Lubertus Klaassen (1819-1881) geboren in Haarlem, was de eerste postbode in Haarlemmermeer. Waarschijnlijk heeft hij als weeskind leren tekenen van zijn grootvader Barend la Faille, drukker en letterzetter bij drukkerij Joh. Enschede en zonen in Haarlem. Gelukkig is er, naast een aantal met inkt gekleurde pentekeningen, ook een geschilderd zelfportret bewaard gebleven dat in de tentoonstelling te zien is. Mijn grootvader Barend Klaassen (1884-1959), geboren en getogen in Hoofddorp, was schoenmaker. Aanvankelijk maakte hij potloodtekeningen en schetsen van Hoofddorp. Na WOII volgde hij een schildercursus. Ikzelf ben in 1940 geboren in Hoofddorp en heb altijd bij Fokker gewerkt. Pas in 1989 ben ik begonnen het maken van pentekeningen. Ik volgde ook een schildercursus in C. en ben lid van de schilderclub 'Het Kleurenpalet' in Nieuw-Vennep. Inmiddels heb ik een collectie van ruim 800 tekeningen van gebouwen, portretten, dieren en landschappen.”

Het Historisch Museum Haarlemmermeer aan de Bosweg 17 in Hoofddorp is geopend op woensdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.